BringaSáv 2. Építs (és közlekedj) mosollyal
BringaSáv 2. „Építs (és közlekedj) mosollyal.” Konferencia és városnézés Hatvanban
„Válassz jól, válts időben, variáld a különféle közlekedési módokat.” Talán ebben a szlogenben összegezhető a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kétnapos konferenciájának tematikája. A heves-megyei Hatvan adott otthont a XIV. Európai Mobilitási Hét nyitó rendezvényének, a helyi Grassalkovich-kastélyban. A konferencia fő témája a közlekedési módok összehangolt és felhasználóbarát szemlélete volt. A közel húsz előadás gazdasági, közlekedés-biztonsági, oktatási, urbanisztikai és még sok más szembontól tárgyalta a kérdést. Do the right mix!: A megfelelő mixtúrát válaszd!, - amikor gyalogosan, bringára ülve, vonattal, busszal akarsz a célodhoz érni, vagy csak a szabadidőd eltölteni. Választhatod ezek adott változatait, de választhatsz egy valamit, ami egy másik közlekedési eszköz lehet. Például autó helyett a munkába járáshoz, városi közlekedéshez választhatod a bringát, akár alkalmi bringa kölcsönzéssel. Erre jó példa az esztergomi közbringa program, amely felkínálja az elektromos kártyával történő fizetési módot is.
A konferencia előadásain sűrűn elhangzott az intermodalitás kifejezés. Nem más ez, mint a különféle közlekedési módok összehangolása, egymásra épülése. Ennek az alapelvnek kell érvényesülni, amikor valaki munkába igyekszik és többféle közlekedési eszközt kell igénybe vennie, de akkor is, amikor a városépítők a városok közlekedési és szállítási szerkezetét tervezik. Az intermodális megoldásra jó példa Hatvan, ahol a vasúti pályaudvar közvetlen közelében építették fel a Zagyva folyót és árterét átívelő új közúti hidat, azon kerékpár- és gyalogúttal. A közlekedés folytonosságát többek között a kerékpáros és gyalogos aluljárók biztosítják. Érvényesült az intermodalitás elve abban is, hogy az új helyi- és távolsági buszpályaudvart szintén a híd mellé, a vasút közelébe építették. A híd alatt pedig parkírozót alakítottak ki. A gyalogosok és kerékpárosok számára ezen kívül egy nagy mesterséges tavat, szökőkúttal a közepén, ahol a bringások és gyalogosok szívesen megpihennek, beszélgetnek.
A jövő- és a ma közlekedését, városszerkezetét tervező, építő szakemberek, politikusok és civilek alapvető feladata, hogy ezek a közlekedési módok, szabadidős eszközök a felhasználók szempontjából összehangolt, azaz integratív módon valósuljanak meg és működjenek. Alapszempont, hogy egyszerre tegyék vonzóvá, környezetbaráttá és egészség-orientálttá a kis- és nagyvárosi életet és közlekedést.
Az előadók között hallhattuk Romanek Etelkát, Esztergom polgármester asszonyát, Vitézy Dávid kormánybiztost, valamint találkozhattunk kutatók, egyetemi oktatók, a gazdaság képviselői, és a közlekedési szakemberek gondolataival is. Az esztergomi polgármester asszonnyal később Király Gábor és Földvári Tibor (Kuka) is beszélgetett a Közbringa program tapasztalatairól, a kerékpáros és gyalogos túrákról (a polgármester asszony maga is megjárta az El Caminot, mind kerékpárral, mind gyalog). A kétnapos programot Szerencsi Éva, az NFM munkatársának ötletbörzéje zárta. Az ötletbörzén Esztergom, Göd és Vác képviselői voltak a halasiakkal egy csoportban.
Rám a legnagyobb hatást Philipp Frigyes, Hatvan város főépítészének gondolkodásmódja és városismertetője tette. Városnéző túránk során láthattuk, hallhattuk, hogy Hatvan az elmúlt években városépítési szempontból jelentős változásokon ment keresztül. Ennek egyik vezetőelve, hogy a belvárost „csellengésre” csábító módon a gyalogos és a kerékpáros forgalom szempontjai alapján átépítették. Az urbanisztikai jövőterv is ezen elvek alapján készült. Ennek a programnak keretében ma Hatvanban 13 km jól átgondolt, hidakkal, felüljárókkal, szökőkutakkal tagolt bringaút található, és további 9 milliárt Ft (!!!) összegű pályázati városfejlesztés várható. Mi, halasiak csak „irigykedve” nézhettük a hatvani példát. Rövidtávon halasi szempontból (is) nagyon fontos szempont, hogy Hatvanban a bicikli utak mindig és jól látható módon, színükben elkülönülnek a gyalogúttól és a műúttól. Nemrég készült el Hatvanban egy másik Zagyva híd is, amely két városrészt köt össze. Ez a több száz méter hosszú, modern függőhíd azonban csak a gyalogos- és kerékpáros forgalom számára áll rendelkezésre. A híd alatt kerékpáros kalandparkot és mozgásszervi rehabilitációs parkot építettek.
A két nap alatt nem csak városnézésen, múzeumi tárlatvezetéseken (Lesznai Anna kiállítás, vadászati kiállítás stb…) vettünk részt, de meglátogattunk egy „történelmi” sörfőzdét is. Mi, halasiak, köszönjük a hatvaniaknak és a minisztériumnak a vendéglátást, az előadóknak a sok okos és hasznos gondolatot. Végül a főépítész, városépítő Philipp Frigyes hitvallásával búcsúzunk: „Hatvan legyen a mosoly városa.” Igazi ars architectura. "Építs mosollyal!, és a város lakói is mosolyogni fognak"… Van mit tanulni Halason...
Cikk: Szűcs Károly